øyvind ryan
etterpå er alt for sent

Album, 30. september 2021
mons.no 2021
mons028

1. ha deg her 2:47
2. det går en morder fri 4:52
3. heldig 6:47
4. du var aldri der 4:32
5. fotoboks 8:43
6. tora tora 4:20
 

  

Sanger skrevet av Øyvind Ryan, unntatt Tora Tora skrevet av Oskar Mellemsether (musikk) og Øyvind Ryan (tekst)
Innspilt i Larsville i 2009 av Lars Lien og i Brygga av Pål Brekkås i 2020

ha deg her
Slagverk: Even Granås
Slagverk nr 2: Thomas Nygård
Bass, andrestemme, kor, piano: Pål Brekkås
Gitar, akustiske gitarer, slagverk nr 3: Alexander Pettersen
Kor: Eskild Johansen Næss
12-strengs akustisk gitar: Øyvind Holm
Handclaps: The Nurk Twins
Sang, 12-strengs akustisk gitar, orgel: Øyvind Ryan
Miks: Pål Brekkås
Mastering: Magnus Kofoed
Produksjon: Øyvind Ryan, Pål Brekkås

hva var det, pål? shit. ok.
jeg skulle likt å ha deg her
jeg skulle likt å ha deg her
jeg skulle likt å bli bedre kjent
jeg skulle likt å vite mer
jeg skulle likt å ha deg her
da hadde du kanskje likt meg bedre
jeg skulle visst hva som gjør deg glad
jeg skulle likt å sett deg mere
jeg skulle likt å ha deg nær meg
se deg i øynene og føle meg fram
jeg skulle likt å ha deg her
jeg skulle likt å ha deg her
jeg skulle likt å visst mere om deg
jeg skulle likt å høre mer fra deg
jeg skulle likt å ha deg her
da hadde du kanskje likt meg bedre
jeg skulle visst om du har det bra
jeg skulle likt å
høre deg her
jeg skulle likt å kjent deg omrking meg
se deg i øynene og føle meg fram
jeg skulle likt å ha deg her
jeg skulle likt å ha deg her

hvor er du nå
hvor er det du skal når du går derfra
når kommer du hit
kan jeg komme dit du er
eller må jeg vente til du kommer hit

jeg skulle likt å ha deg her
jeg skulle likt å ha deg her
jeg skulle likt å ha deg
jeg skulle likt å ha deg
jeg skulle likt å ha deg her
jeg skulle likt å ha deg her


det går en morder fri
Slagverk: Even Granås
Bass, kor: Pål Brekkås
Gitarer: Alexander Pettersen
Sologitar: Øyvind Holm
Handclaps: The Nurk Twins
Sang, kor, gitarer, mandoliner, ukulele, banjo: Øyvind Ryan
Miks: Pål Brekkås
Mastering: Magnus Kofoed
Produksjon: Øyvind Ryan, Pål Brekkås

sola skinner i det fri, tenker han som sitter inne
han som ikke klarer å si hva det er han vil
dagsrevyen er som vanlig i dag óg
det finnes vegger å snakke med og det finnes åpne sår
det går en morder fri, der ute der sola skinner
men det kommer på det samme
uansett

den ene handa vasker den andre x 2

det pøser ned, folk skynder seg fort
bussene er på vei til sine stopp
stativet med vg og dagbladet blir flytta inn
til veggen der en mann tar dem begge og betaler og forsvinner
det går en morder fri, han ser dagsrevyen han óg
for det kommer på det samme
uansett

den ene handa vasker den andre x 2

resultatene vises på skjermen
hun vanner plantene på altanen
en unge får skifta bleien, så er det det kvelds og eventyr

det går en morder fri x 4
 

heldig
Slagverk: Even Granås
Bass, tangenter, kor: Pål Brekkås
Piano, kor: Erlend Viken
Gitar, akustisk gitar: Alexander Pettersen
Sang, kor, gitar: Øyvind Ryan
Miks: Pål Brekkås
Mastering: Magnus Kofoed
Produksjon: Øyvind Ryan, Pål Brekkås, Erlend Viken

på den tia da jeg gikk i kortbukse så var det en hage
i hagen var det et epletre og en mann som sto å skjentes der
han var sint og han brøla at han aldri ville se oss igjen
han dro aldri på ferie bare på grunn av et epletre
men jeg syntes han var heldig med det treet der i hagen sin
og så var det jo så mye verdt at han vekte opp katta og alle naboene sine

mora til sissel var på tjukken
hun fylte opp hele døra deres
men det var noe slokna i blikket og hun svarte aldri når vi spurte om noe
vi ble stående og vente på at det skulle gå over
men det gjorde jo ikke
ballen trilla under trappa og det var helt krise
men jeg syntes hun var heldig med den magen der under livet sitt
og jeg syntes hun var pen
selv om hun så sliten ut

en gang jeg var i danmark sto det en danske bak disken
han solgte pølser og han klaga over alt han kunne komme på
men da han hørte hvor jeg var ifra så lyste han opp og ropte på kona
og kona kom ut gjennom ei dør
min kone er fra Norge, sa han og så så vi på henne
og jeg syntes de var heldige som hadde ei pølsebod på roskilde
og en tuborg og en lille en
en danske med ei kone fra norge

arbeidsnarkomanen og latmarken møttes en dag ved en benk i parken
den første skulle skrape og male benken
men det satt altså en mann på den
de begynte å krangle og rope høyt til hverandre
og de lovte ut juling og de bantes over at den andre fantes
men jeg syntes de var heldige som var så engasjerte midt på dagen
i sola i parken midt på sommeren på en dag som alle de andre


du var aldri der

Slagverk: Even Granås
Bass: Lars Lien
12-strengs akustisk gitar: Øyvind Holm
Bass: Pål Brekkås
Piano, kor: Erlend Viken
Sang, kor, 12-strengs akustiske gitarer, banjo, mandolin: Øyvind Ryan
Pøbelkor: Eskild Johansen Næss
Miks: Pål Brekkås
Mastering: Magnus Kofoed
Produksjon: Øyvind Ryan, Pål Brekkås, Erlend Viken

 du var aldri der når jeg fikk det til
det var som om du aldri merka noe
du var aldri til stede når jeg trengte noe støtte og ikke når jeg gikk først i mål

du skulle sett meg nå når jeg får det til
nå når at det begynner å ligne på noe
men det kunne regna lava over en verden i jordskjelv og du ville ikke merka noe
jeg vet jeg kunne gjort deg glad

du var aldri der og det er det jeg sliter med
lenge etterpå og alt for seint
vi kunna gått rundt
vi kunne tatt med bjørn asle
jeg vet du ville syntes han var kul
men du var aldri der og det var jeg vant til
jeg trodde at alle hadde det sånn
det kunne snødd kjærlighet og penger kunne vokst på trær
men du ville ikke merka det
jeg vet jeg kunne gjort deg glad

du var aldri der når jeg fikk det til
du hadde tankene et annet sted
du ville være snill men du smilte bare
du var aldri helt
der
det kunne ha vært perfekt det kunne vært helt dessert
vi kunne spilt fotball døgnet rundt
med du var aldri tilstede enten jeg fløy eller falt ned
og etterpå er alt for sent
jeg vet jeg kunne gjort deg glad



fotoboks

Slagverk: Even Granås
Bass, orgel, moogeffekter, støy: Pål Brekkås
Gitarer, slagverk nr 2: Alexander Pettersen
Piano, Koss gikk det?: Lars Lien
Stryk: Jokka Ballalainen
Gutt: Simon Nico Ryan
Sang, kor, gitarer, orgel: Øyvind Ryan
Miks: Pål Brekkås
Mastering: Magnus Kofoed
Produksjon: Øyvind Ryan, Pål Brekkås

det var en gang et liv
og det ble levd så langt det rakk
jeg vet du møtte vegger
gikk du noen gang for langt
det var som alt leda ned dit
til der veien tilbake var for bratt
jeg håper du er på et godt sted og at du er skuls med alle du har forlatt

som du så deg da du møtte ditt eget blikk
for tjue kroner mens du venta på at det skulle si klikk
nå ser jeg deg som du så deg, der i speilet i fotoboksen din
der bak forhenget var det ingen fin utsikt

du finnes tusenvis av spørsmål og det finnes sikkert en million svar
noen skal leve en dag til og noen skal overleve alle

dedeidadæddidæi x 2

og jeg kjente at jeg var glad
jeg kjente jeg var glad

the day that daddy died


tora tora

Innspilt hjemme av Oskar Mellemsether og i Brygga Studio i 2020 av Pål Brekkås
Gitarer: Oskar Yazan Mellemsether
Piano, kor, co-arrangering: Bent Sæther
Moog: Pål Brekkås
Sang, kor: Øyvind Ryan
 Miks: Pål Brekkås
Mastering: Magnus Kofoed
Produksjon: Øyvind Ryan, Pål Brekkås

dørene går opp, dørene går igjen
alle gangene er hundre meter lange
følg meg, hand i hand
vær ikke redd, ikke slå
skal vi se

flue i taket
noen skriker i en annen gang
flekk på bordet
hvem sier at stemmene i hodet snakker sant

dørene går opp, dørene går igjen
alle bygningene er gjerdet inne
finner ikke første ordet i noen setning
plastikkblomster gror så tregt

tora, tora
ferdig mann, finner ikke veien hjem
tora, kjære tora, kom til meg, jeg er din mann
tora, kjære tora, kom til meg, pikebarn
tora, kjære tora, kom til meg, jeg er din mann
tora, kjære tora, kom til meg, kjære pikebarn
tora, kjære tora, kom til meg, jeg er din mann
tora, tora


hvorfor?
Og nå: Fakta faen. For arkivet.
Pr idag er jeg grusomt fornøyd med oppsettet på denne plata, har vært det i noen måneder nå. Det er sjeldent. Som regel er det omvendt, altså misfornøyd.
Og det er ikke bra å være misfornøyd med settlista. Jeg kjenner at det triller i vei, sånn av seg selv, og at det stiger. Sånn skal det låte.

Grunnkomp til disse låtene (minus nr 6) ble innspilt i Larsville (23-25.10.2009), ei herlig helg med gutta på tur og mye sprit, øl og vin og - etter opptak, og fliring og trivsel
helga igjennom. Senere opptak og miksing: Brygga (10-12.2., 23-25. og 30.3., 28-29.4., 24-25.8., 28-30.9., og 15.10.2020) og andre steder, som nevnt nedenfor.
Mastra i Brygga 22.10.2020 og  9.1.2021.
Alle bildene til albumet og begge singlene er tatt en og samme natt, i fem-tia på min daglige (nattlige) tur rundt Theisendammen, dagen før jeg måtte, var nødt,
å ferdigstille coverne for utgivelse. Før det hadde jeg rota i flere år med forskjellig arty tullball, i himmelsk mange retninger, til stadig høyere priser, som er hva plateselskapet vil ha.
Jeg landa her, grundig. Noe så sjeldent; jeg liker disse covrene. Det kan være fordi de er ekte. Det er jeg, og det er nå. Så enkelt. Sånn som jeg også vil at musikken skal være,
det er da jeg trives best og føler meg som konge.
La oss la det ligge der.
Men apropos at det skal være nå. For likevel, denne plata er noe som har tatt 30 år. Joda. De eldste låtene er skrevet da jeg var i tenåra, den "nyeste" er fra 2015.
De virkelig nye låtene jobbes med nå og kommer ... når de kommer. Ikke om ti år, men kanskje om to. Hvis det ikke kommer en pest eller en full nedsmelting imellom, da.
Planeten er jo liksom plutselig blitt uregjerlig. Så rart, etter alt vi har brent eller kasta på sjøen.
Skal forsøke å oppdatere her, tekster og så videre. Men jeg har jo noen ferieuker til gode også, det blir slitsomt.


ha deg her og ha deg her (singelmiks)
En sang jeg skrev den sommeren jeg var dø-forelska i Anne Lise. I 1992, eller en av de somrene. Masse demoer laga på Møllenberg.
Innspilt i Larsville i 2009 av Lars Lien og Pål Brekkås, i Nautilus i 2014 av Thomas Nygård, i Funk Bunker av meg i 2020 og i Brygga av Pål Brekkås i 2020.
Singelmiksen er en pen og pyntelig utgave av albumversjonen, sirlig i begge ender. Utgitt 14. oktober. Liker egentlig denne best.

det går en morder fri
Det var såvidt låten ble med på plata, for helt fram til sluttmiksen klarte jeg ikke å skrive en tekst som gjorde den bedre. Veldig mange tekstutkast før, i siste liten, denne funka. Omsider.
Da jeg leste boka til Imperiet-bassist Christian Falk, måtte jeg snu meg rundt og sjekke; har ikke Imperiet en låt som heter «Det går en mӧrdare fri»? Ikke? Nei?
Ok, da må jeg lage den.
Den personen jeg hadde i hodet da jeg skrev teksten er en kompis. En som har sittet inne på Ila Fengsel med Jonas Wold, Treholt og andre maks-kriminelle. Og Fritz Moen, som ikke kunne uttrykke seg,
men som ble dømt for noe han ikke hadde gjort, mens den virkelige morderen, i Torunn-saken og Sigrid-saken, Tor Hepsøe, gikk fri. Hepsøe bodde på den tia mordene ble begått i Mellomveien i Trondheim,
der vi hadde øvelokalet vårt ti år senere. Verden er liten. Og bussene drar videre til sine stopp.

heldig
La sang på denne hos Erlend Viken i hans øvelokale og studio på Dora i mars 2013.
Erlend supplerte med nydelig piano og koring. Alt dette ble gjort på nytt, og enda bedre, i Brygga i 2020.
Skrevet i Møllenberg gate 43 i 1990. Ganske bra tekst for en 23-åring, methinks.
Grunnen til at denne aldri ble presentert for Monster Blomster var at jeg syntes den var for lang og outrert og pop, med noe så snålt som en lang forteller-tekst. Vi var jo et skranglepopband.
«Så du er død nå» og «Men» ble skrevet i samme bolken, noen uker i løpet av 1990. Det er faktisk enda et par ubrukte bra låter på den kassetten. «Hr Harrymann» er en. Den er tøffere enn toget.

du var aldri der
Om å bli forelder i en alder hvor du ikke er klar for det, sikkert ikke ønsker det, og i tillegg har fokus på noe helt annet.
Og hvor vondt det er, og vanskelig det er, for de som blir utsatt for det. Sånn kan livet være.
La sang og tangenter på denne hos Erlend Viken i hans øvelokale og studio på Dora.
Denne går helt tilbake til gutterommet i tenåra. Riffet ble til der, og ideen. Videreforedla etter som tiårene har gått.

fotoboks
Fotoboks består av tre låter. Den første skrevet i 2001. Jeg er helt sikker på årstallet, fordi:
Det er pappa igjen, eller om å gå gjennom tingene til pappa etter at han hadde vandra. Det er mye kjærlighet i teksten, selv om det kanskje ikke er det første en hører.
Og det er rart hvordan ting går i arv.
Det er også en sang om kalde Trondheim, Trondheim sånn som de som er utenfor kjenner det. Et heslig beist.
Førstedelen er et forsøk på å gjøre en demo av sluttpartiet, på en trasig memorizer, i Øvre Flatåsvei 5b, naboen til "her i oppgang nummer tre ...",
hvor Simon, 4-5 år, spør pappa om ting pappa ikke aner svaret på. I 2005, sånn ca.
Bror Bent var innom og rydda litt i den her, ga den bedre flyt; gjorde den bedre.

tora tora
Det eneste "nye" innslaget på plata, skrevet i 2015. Innspilt av Oskar hjemme, i Nautilus av Eskild Johansen Næss i 2015 og av Pål i Brygga i 2020.
Oskar hadde en sang som var så utrolig fin. Jeg ba ham om å få gitarsporene, og så skulle jeg lage min sangmelodi og tekst til den.
Det er en tekst om demens og tilliggende herligheter.


Andre låter som hører med i denne bolken: «Livet for deg», gitt ut på Sorgenfri-samleren som kom i 2014. Og «Lene Lee» og «Jævla ungjævla» som ble gjort på nytt med Ryanbanden i 2010-12.
Dessuten «Hele veien hjem» og «Minutt for minutt» som ble utgitt i 2020. Og «Lett å si» som ikke ble utgitt. Samt noen andre som enda ikke er ferdigdestillert,
«Alte gasskammeraden», «Sånn skal det låte», «Boogie lux», «Stemmen din fyller meg».
Og jeg tror det er en til, sikkert flere.

Å, det var godt å bli ferdig med denne. Som å være nyskilt og fancy free, nå kan jeg gjøre de nye låtene, lage flere og selv bestemme om skapet skal stå oppned eller ikke.
Bare vent.



Hjem igjen




 

mons.no 2021