|
Uansett,
her er Ryanbanden.
«Jeg så en fyr jeg trodde var Jesus, han hadde langt hår og han
spilte fuzzbass. Men så var det hun i Trass.»
Karer. Kamerater. Nerder. Sett på litt kaffe.
Dette er for the record. For meg og noen til. Må få litt
orden i hva som skjedde, før alt forsvinner ut i glemselen.
Bandet het Øyvind Ryan OG – tidenes dårligste bandnavn ifølge en
herværende journalist – og besto av Bent Sæther, Even
Granås, Øyvind Holm og Øyvind Ryan (næ?!). OG-ideen var rappa fra
Johnny Winter AND.
Men ingen merka noen ting som helst. Vi skulle gjøre et par-tre
spillinger for å promotere Perfekt Harmoni i 2009, Sæther syntes
at plata burde spilles live og samla et band. Jeg hadde klødd etter å
spille med folk, for å spille live, i et par år, og jeg hadde som alltid
veldig lyst til å ha med tangenter, har hatt den drømmen lenge. Øyvind
Holm kunne spille keys.
Før dette, da jeg holdt på å gjøre ferdig Perfekt Fucking Harmoni,
hadde jeg tenkt meg tilbake til hvordan Monster Blomster spilte inn
plater på 90-tallet når jeg omsider ble ferdig med heartbreiken og
skulle begynne på neste plate, med andre innfallsmetoder og -vinkler og
andre regler for hva som var interessant og artig enn hva jeg hadde
gjort med Sæther siden Monster Blomster ble oppløst i 1999. Eller noe
helt anna; kanskje den plata jeg må gjøre en gang, den som blir
spilt på favorittinstrumentene mine, med favorittinnstillingene mine. Seider-skarp, china-cymbaler, ståbass, kun overstyrte og overkomprimerte
gitarer (hvis det skulle brukes gitarer), farfisa, rhodes, ikke én
eneste jævla tamburin, kassegitar eller mellotron og aldri noe
vers-refreng-vers-refreng-solovers-vers-refreng-refreng, men perfekte
damekor over et sølete underlag og more cowbell, støy, skrap-perk,
trampeorgel, vrengmunnspill, feilskrudd synth anno 1979, rabiat delay og
ekko og ...
Men den plata blir aldri noe av, for når alt er ordna og
klart, så skjener alt inn på et annet spor, litt innafor, eller litt mye
innafor, det som opprinnelig var kjøreplanen.
Jeg er mer interessert i uttrykk enn i musisering, men
musisering er noen ganger nødvendig for uttrykket.
Øyvind Ryan-Gruppen og Perfekt Harmoni var sånne
gjør-det-skikkelig-og-orntlig-plater, men nå hadde jeg prøvd det óg, på
to plater på rad, så det var på tide med noe nytt. Det skal være
nytt for meg, og spennende og eksperimentelt og morsomt, og ærlig – det
er de reglene jeg har. Som jeg bryter så snart jeg ser en mulighet.
Men, farsken, jeg kan jo ikke la sjansen til å spille med et så bra band
gå fra meg. Vi kan jo gjøre noen Monster-låter også. Så jeg var game,
den liksom rare plata kunne jo vente. Og så gikk det som det
ofte går. Det kom noen nye låter, og de funka bra, egentlig veldig bra,
med dette bandet. Lett var det også – Sæther dro det meste av det
musikalske. Lettvint, ja, men fint også.
Allerede i januar i 2010 hadde vi alt for mange låter, så vi
begynte å spille inn i Nautilus, brødrene Øyvin og Vemund Engans studio,
med Eskild Johansen Næss som tekniker og med Thomas Nygård eller Pål
Mathias Nødseth som reserver for Eskild.
Nautilus ligger på Nyhavna, hundre meter fra ubåtbunkersene Dora 1 og 2,
i en solid bygning (kornsilo?) serbiske fanger satte opp på det glade
40-tallet, og studio består av et stort rom – det er kanskje sju meter
under taket – med ei lita hytte midt i hvor det tekniske er stua inn.
Per Borten har snekra hytta som betaling for studiotid. Mikker høyt og
lavt ~ naturlig romklang, noe jeg alltid har savna i alle studio jeg har
oppholdt meg i. Jeg ble glad i Nautilus og folkene som jobba der, en
trengte ikke skru feik klang i disse lokalene.
Vel, ikke mye. Jeg likte å holde på i disse omgivelsene, med regler på
A4-ark fra Trondheim Havn på veggene, skilt med ADVARSEL!, og med
krigshistorien så nære innpå. Bare centimeter; jeg sto jo
på betongen serberne hadde støpt. Og utenfor gikk livet i havna sin
gang. En fyr satt flere uker i ei gravemaskin ute i havna.
Flytta slam fra bunnen og opp i en diger konteiner. Det er alltid fint å
se at ting går sin vante gang, at folk jobber og holder på med greier.
Synet av det, lyden av det. Noe annet fint med Nautilus er at en kan troppe opp i
bare t-skjorta og trenger en f. eks. en god amp og en tolvstrengs
Rickenbacker til en låt, så henger gitaren på en vegg og den riktige
ampen er stua bort i et hjørne. Veldig fint og praktisk.
Innspillinga fortsatte i todagersbolker, en dags og tre-fire dagers, i
februar, mars og mai, og i like og ulike drypp utover i 2010 og 2011.
Nedenfor er sangene lista etter når de ble påbegynt, noe som har vært et
arkivarisk mareritt å finne ut av.
Men først, i oktober 2009, hadde vi ei langhelg i Larsville. Teknikerne
Pål Brekkås og Lars Lien spilte bass – Sæther var ute på tour.
Lars
også på tangenter. For denne helga gjorde jeg ferdig noen skisser, fikk
orden på noen gamle låter og laga noen nye. 12-16 timers dager i
noen uker. Booka studio = skriv. Funker alltid.
Magne var en mongoloid* (senere Jævla ungjævla)
Sov*
Lett å si*
Heldig*
Du var aldri der*
Vil ikke smake fordi jeg ikke liker det* (Senere Det går en
morder fri)
Ha deg her*
Boogie lux*
Livet for deg*°
Line Lee*
Ka om du finn** (senere Luremus)
Alte Gasskammeraden*
Fotoboks/Dedeidæddidæid*
Bare «Jævla ungjævla», «Line Lee» og «Luremus» av disse er
med på Ryanbanden, spilt inn på nytt i Nautilus. Men det er ei
lita plate, halvferdig, på den harddisken fra Larsville.
Beist*¹
Beist (Alternativ mix)*²
Jeg hadde en ballade som mangla framdrift, men som plutselig gikk av
seg selv, fra opptelling til den siste tonen hang, når jeg spilte den
som om den hadde vært «Beast of Burden». Derfor «Beist». Gjort ferdig på
altanen sommeren 2009, inspirert av at jeg hadde begynt å spille i band
igjen. Opprinnelig enda en sutretekst fra Perfekt Harmoni-tia,
men jeg bytta om «du» med «jeg», og «jeg» med «du», og så var alt i
orden. Sangen hadde mange titler som ingen huska fra ei øving til den
neste. «Det er noe som skjer her», med avarter, var vel den mest brukte.
Sæther skar igjennom under miksinga i 2012/2013: «Danse limbo». Ok for
meg – hørtes ut som en Lumbago-låt eller noe Helge Gaarder hadde
forkasta til den første Circus Modern-lp’en. (Som ikke er så ille.
Sjekk den ut!)
Etter noen dager ble det litt arty med den tittelen, så
sangen fikk navnet «Elg i brun saus», til også den begynte å stinke.
Monster Blomster*³
Monster Blomster igjen*
Monster Blomster igjen (vokal: Kristin Jensen)*
Mnstr Blmstr*°
Mnstr Blmstr*°
(Monomix)
Mnstr Blmstr*°
(Øsmix)
Det ble nok Monster Blomster-referanser, og nok Stones. Linken til «Rip
this joint» i «Mnstr Blmstr» burde være opp i dagen. «Monster blomster
blues», laga i 1988, hadde en tittel som etter noen dager også virka som
et ok bandnavn, om vi kvitta oss med det tredje ordet. Vi pleide å
spille denne i MB, som blues, sånn av og til rundt karskkoppene, men
aldri på alvor. Første vers og refrenget er fra den opprinnelige
teksten. Sangen handler om å male over et gyselig tapet, ikke å male
over fortia mi i Monster Blomster. Litt clever, methinks. Jeg er så
drita stolt av sangene og platene vi laga i Monster Blomster at jeg ikke
har noe behov for å sette en strek, distansere meg fra eller på noen
måte male over bandet mitt.
Innspilt i mange forskjellige utgaver i Nautilus. Som T. Rex
(glam-boogie-rock) og som en slags reise i Rolling Stones; Rolling
Stones i fire tiår. Vi endte opp med å bruke 70-tallsutgavene. Vi liker
sånn boogie-riffing, Sæther og jeg – vi liker Johnny Thunders! – og vi
blir stadig færre som gjør det, snart er det bare oss to. Ingen
under førti synes dette er noe stas. Og mange kvitinger uansett alder
har aldri skjønt at dette er vanskeligere å få til enn all verdens
Sting-låter. Og det har ikke Sting heller. Men nå har jeg visst mista
tråden her.
«Monster Blomster» og «Monster Blomster igjen» ble spilt inn flere
ganger, veldig mange takes, både i 2010 og 2011. Sistnevnte ble til
slutt gjort av Granås og jeg en ettermiddag. Slagverk + gitar i åpen G,
og så ble andre pålegg lagt på av de andre etter som de dukka opp i
studio. Tre forskjellige basser, piano og orgel, koring og slidesoloer,
og det var mye gromt der. Noen ganger når en kommer hjem fra studio utpå
natta etter en lang dag, sveisblind og døv, så vet en bare at en
har gjort noe magisk. Og svever. Sånn var det den natta.
Dag Freider Fløan, fra velrenommerte Monster Blomster, la på Chuck
Berry-soloene, og jeg vet ikke av noen som spiller Berry bedre enn Dag –
seriøst – kanskje med unntak av Chuck Berry. Og Chris Spedding, oppdaga
jeg da jeg hørte ham live med Eldar Vågan og Robert Gordon i 2012.
Da muren falt***°
Knall Thåström-ballade jeg ville gjøre en hardversjon av og trøkke til
sånn at den smellvakre men drukna melodilinja på refrenget ble et
ledetema. Det var overstadig artig ei stund. Siden kompet i banden er
gamle heavyskrullinger, mens jeg sokner til Beatles, punk og new wave –
på den andre sia av kloden, ble resultatet mer heavy enn hardt. Og
hvorfor ikke, det funker som faen. Men jeg satt mye urolig på stolen da vi miksa
denne.
«När muren föll» heter originalen og er fra albumet Skebokvarnsvägen
209 (2005), som for øvrig anbefales på det kraftigste om du ikke har
hørt plata. Hvis du har hørt den, anbefales den ikke.
Jævla ungjævla*°
En melodi skrevet med Frode Sander Øien (Sanderfinger, I Love Wyona)
i bakhodet. Au! Tenk deg Frode på vokal på denne. Jeg ville starte
band med ham, har en drøm … om å vær bakmann, med gitar på magen min, og
ikke så my meir enn det, av ansvar og disipliiin. Men jeg klarte ikke
overtale ham. Første gang innspilt da vi tok ei helg i Larsville, høsten
2009. Den utgaven ble gitt til Trondheim Calling-cd’en i 2009,
men de ville ikke ha den. Jævla ungjævla. Vokalen var ikke lagt på enda
og det var kanskje like greit (den het «Magne var en mongoloid» i 2009,
en tekst som egentlig var akkurat det samme som Devos «Mongoloid», men
ikke på langt nær like genial), og mangelen på ytringer gjorde det
vel ikke enklere for de som skulle velge blant de up'n coming-artistene
som skulle være med på Trondheim Calling-cd’en. To og et halvt
minutt intro? Jeg var vel heller ikke spesielt ung og lovende i
2009. Pussig nok ble «Jævla ungjævla» med på Sorgenfri-cd’en, tre år
senere. Med vokal denne gangen.
Feig****¹
Sæthers riff, vers og refreng, pluss et par overganger/mellomspill jeg
la til. Boogie-genet vårt igjen. Og en tekst som ble bra, men som jeg
ikke liker. Mye vellyd på denne. Pettersen putta på slide året etter at
resten av låta var sånn circa i boks, og
Sander Stedenfeldt
Øien la piano på denne og andre låter, orgel også, det meste i Nautilus,
men også hos Gebhardt i Das Boot, rett over bassenget mellom Dora og
Nyhavna.
Gamle flamma varmer dårlig****¹
En melodi Sæther hadde som han skrev norsk tekst til, «Snørrunga».
Teksten var litt Sanderfinger – i positiv forstand – men min tekst var
bedre. Som på denne, har Sæther på flere tekster bidratt med justering
av ei linje her, et ord der. Jeg har det med å være bare 94% ferdig med
en tekst når jeg står foran mikken og skal synge den, delvis fordi jeg
er en perfeksjonist, delvis fordi perfeksjonisten ikke alltid blir enig
med seg selv. Skal det være «men æ e sekker på at æ e gla i dem all»
eller «æ e helt sekker på at æ e gla i dem all»?
Det skal være rytmisk
riktig, antall stavelser skal stemme, noen ganger skal det rime, alt
skal være innenfor en satt sangmelodi, samtidig som ordene faktisk skal
si noe vettugt på korrekt norsk. Ja, trøndersk er norsk.
For gutta som
synger på engelsk virker dette å være mye enklere.
– Men kan du ikke bare bytte om og med eller da?
– Nei, da får det jo motsatt mening.
– Ja?
– Ja.
– Enn … bytt ut og med anna.
– Hvem Anna?
– Bytt ut og med anna; annet.
– Men … herre min hatt, da blir det jo INGEN mening.
– Hva?
– Hæ?
Noen ganger er det som de ikke hører teksten, bare lyden av den. Og
Herre Min Hatt var et tittelforslag til dobbeltalbumet.
Da vi begynte på denne, med Granås på trommer og Sæther og meg på
gitarer, ble det plutselig 1995 igjen. Den var så tidlig Motorpsycho at
den hørtes ut som et outtake fra Blissard. Et herlig déjà vu, og
plata hadde en periode den fantastiske tittelen Déjà Vu Igjen –
den sa alt som burde sies og litt til – men så hørte jeg en sang med
John Fogerty på Herreavdelingen i 2011, «Déjà vu (all over again)».
Det var da som svarte helvetes faen!
Andre arbeidstitler: Gammel OG Gra – Kåtingkassetten 1 (mens vi
enda kalte bandet OG), Kåtingkassetten vol. 2, Dobbel Bunn,
Kultur NO Igjæn?!, samt DÆNG, et tilbakevendende
tittelforslag fra farbror fuzzbass.
Og Tørr På Knean. Jeg røyker sjelden blås, men når jeg røyker, så
skjer det ting.
Du var aldri der*
En kur mot døden**** *
Mandolin, ikke banjo*¹
- mange takes, sju eller tjueni eller deromkring, som førte til:
Mandolin, ikke banjo [Digital albumutgave]*¹
Mandolin, ikke banjo (Digisingelversjonmix, ikke edit)*³
Mandolin, ikke banjo (Alternativ mix)*³
Even, Bent og jeg. Litt skramlete session. Flere takes av alle disse
forsøkene. Jeg liker å overraske, Bent liker å ha oversikt. Ikke så bra
kombinasjon.
De to første ble så vidt gjennomgått. «Mandolin, ikke banjo» også,
egentlig. Men den ble tatt fram senere og et take viste seg å være
såpass råttent at det var noe å jobbe med. «Mandolin» er en gammel
Monster Blomster-låt som ble innspilt til Vanlig Normal, i to
utgaver, men det ble aldri noe schwong over den. Du vet det er noe galt
når 4-sporsdemoen er heftigere enn studioutgaven. «Du var aldri der» er
... noe av det upperste jeg har laga. Vent å se; hør!
Balladen om en bedriten skillingsvise (aka. Det var ikke meg, det var du)*•
Skikkelig vriompeis. Den er bygd opp og arra som en klassisk countrysak
à la Louvin Brothers’ «Knoxville Girl», men rock som bare det, og
teksten er nesten like brutal som «Knoxville Girl». Jeg ville at noen jenter skulle synge den, for å gjøre teksten enda mer infam enn den er, men den andre
produsenten var veldig i mot. Vi gjorde den ferdig.
Og jeg tok den fram senere og gjorde den ferdig igjen. I 2013, og i 2015
eller 2016.
(Jeg sliter med harde facts noen år etter at de ikke lenger er harde. Må
sjekke og sjekke, og sjekke igjen.)
Luremus**** **°
Luremus (Alternativ mix)**** **°
Øyvind Holm hadde laga en sang han kalte «Ka om du Finn?» oppdaga
jeg da jeg sjekka mailboksen min en dag, og fikk den herlige følelsa av Ram første gangen jeg
hørte den. Jeg beholdt to setninger av Holms egen tekst og tok noe fra
sang jeg kalte «Luremus» (som senere ble til noe helt anna og «Blond og blid») og la til
litt, og så ble den som den ble. Lå lenge an til å åpne side to. Kanskje
det var «Luremus» som inspirerte albumtittelen Lurveleven.
Kanskje ikke. Ryanbanden For Full Musikk var Holms forslag – ikke
dårlig – med link til Olsenbanden. Flere referanse-forslag:
Ryanbanden Synger Ut (julesingelen het … ?) og Alle Er Ute Etter
Ryanbanden (mitt favorittalbum med Viggo er Alle Er Ute Etter
Viggo).
Og så endte dere opp med bare bandnavnet?!
Liker ikke tonen din****¹
https://soundcloud.com/mons-no/ryanbanden-liker-ikke-tonen
Denne teksten var et eksperiment. Jeg-personen er sur og lei
og vil ut av et forhold. Ikke der jeg var da jeg skrev den, og ikke her
jeg er nå – det er fint i det ryanske hjem, thank you very møkk – men
jeg synes teksten er god, og jeg har jo vært der han er, han fyren som
er lei av dama og alt. Men litt til venstre. Så det skje, liksom.
Melodien er en Sæther hadde til overs etter Black Hole Blank Canvas.
Motorpsycho har forsøkt å få den til mange ganger opp gjennom åra uten
at Sæther er blitt fornøyd. Den passer kanskje bedre til et mer streit
rockeband.
Sæther og Brekkås la til T. Rex-koringa mot slutten av låta, i løpet
av miksinga i Brygga, og jeg ble nyforelska i T. Rex da de sendte den
over til Nautilus hvor Næss og jeg holdt på. De hørtes ut som Flo og
Eddie.
Flo og Eddie kora på T. Rex-platene, og de spilte i Turtles, og i
Mothers, før de gikk solo, og de kora for mange av de store. Lennon,
Zappa, Alice Cooper, Knack og flere. Sjekk den avsindig herlige
koringa på «Slider». Det som høres ut som noen snerte ryper i
konfirmasjonsalderen var i virkeligheten to typer med vom, skjegg og
briller.
Line Lee*¹
Noen som husker «Da da da (ich lieb' dich nicht du liebst mich nicht
aha aha aha)»? Nei? Vel, det var et tysk band på 80-tallet som liksom,
på en måte, var pop-barnet av den tyske synth-alternativ-greia. Jeg
likte, og liker, Trio. Spesielt livekassetten deres fra ca 1981, som
også ble utgitt på CD en gang for ti-femten år siden. «Line Lee» er en
oppdatert utgave av en av de mindre hitene deres, «Hertz ist Trumpf».
Tema er det samme, og ordene handler om mye det
samme. Melodien er gjort som jeg ville gjort den:
boogie-rock og riff raff, ikke blippbloppsynth, og med et par «ulovlige»
moll-akkorder – klabert – der Trios låt går i dur. Det ble en ny sang
av det, med en pinlig likhet. Jeg ville oppgi Trio som
originalkomponister, men så er det sånn at forleggerne til denne sangen
er to, og uenige om mye, så jeg orka ikke flere mailer uten at det
skjedde noe. Dessuten er det vel ikke Trio som fant på denne melodien
uansett, den er relativt standard, men hvis noen vil rope PLAGIAT nå,
så er det greit.
Sæther var glad i denne, mens jeg var i tvil om den skulle være med på
noen plate, og han gjorde en utrolig jobb med den i miksen, la på perk,
piano og balafon og løfta den frem fra uvissheten.
Engangsidyll*°
Engangsidyll (Instrumental)*°
Skrevet til Øyvind Ryan-Gruppen, men ikke gjort på alvor den
gangen. Da jeg tok den fram igjen i 2009, arra Sæther den til noe større
enn en kassegitarballade, og jeg var mektig imponert, og fornøyd. Han
orda den til en Thåström-låt. Og Sæthern er jo verken Ebba- eller
Thåström-fan, mens jeg er.
Granås korer (Sæther og Granås snek seg en tur i studio for å legge kor
og fikk hindra meg i å la noen kvinnfolk til å gjøre jobben) og koringa
er helt briljant. Som jeg skulle gjort det selv. Haha. For Granås høres
ut som meg, og jeg klarer bare så vidt, med vokalen a capella, å høre at
det er han som har andrestemmen og ikke meg.
(Ingen irriterer meg) mindre enn deg*°
https://soundcloud.com/george-mcfly/ryanbanden-ingen-irriterer-meg
Idé og riff fra slutten av 90-tallet, med nytt refreng, ny tekst
og overall oppussing i 2009. Denne, «Monster Blomster» og «Beist», var
sommeren 2009 «nylåtene», de tre vi hadde.
Vi fikk noe lokalradio på «(Ingen irriterer meg) mindre enn deg», og den
var lista på noen nettspillere, uten at jeg lenger husker hva, hvor og
hvilke. Digitalsinglene Dobbel Bunn og Mandolin, Ikke Banjo
fikk også store utslag på Spotify og WiMP, men jeg aner ikke hva åtte av
ti prikker i noen uker betyr i antall spillinger. Nok til en kopp kaffe,
kanskje.
Vi gjorde ei god spilling på Credo i
Trondheim i april 2011. Ei livespilling tilsvarer ei uke i øvelokalet,
om ikke mer.
Bandet het nå Øyvind Ryan & OG og besto av Ryan, Sæther, Holm,
Granås og enda en på gitar. Alexander Pettersen.
Pettersen ligna litt på en mann jeg hadde sett en gang. Mannen var
kompis av onkelen min og spilte gitar. Han óg.
Sæther hadde produsert The South og ville ha med Pettersen fordi
han var skikkelig god. Så da ble vi jo et enda bedre
band. Som om det var mulig.
Og så, på vårparten i 2011, da vi hadde ei plate innspilt, gjorde
vi noen låter til. Fra min side var det tanken at – uansett – den plata
jeg skulle lage etter Perfekt Harmoni skulle være ei gøyal plate,
og ikke sutrete og deppa. Men Sæther oppdaga at det ikke fantes
melankoli blant de nye låtene. Farsken og. Jeg fant fram to skikkelig
deppa saker.
Skjenk*¹
Skjenk (Alternativ master)*¹
Gammel melodi, kunne vært på Stadig Flere Velger Feil, men vi
gjorde den aldri i Monster Blomster. Også forsøkt i løpet av
innspillingene til Perfekt Harmoni. Jeg ville alltid vente med
den, og nå virker det som det var en strålende idé. Ny tekst, bedre enn
alle de gamle forsøkene, og sann, ærlig og jævlig.
Endelig*¹
Denne var en ballade på to og et halvt minutt, het ei stund
«Godnattsang for 40-åringer som hater voksenpop». Etter en øvekveld var
den blitt nesten fem minutter. Og arra og ordna sånn at det nesten ble prog, i
mine ører, men «grei» «prog». Bra band, Ryanbanden! Og pussig nok; når
vi spilte den, med alle temaene og vendingene og soloene og tilbake og
igjen og såbortetter, så gled den av seg selv – trengte ikke telle eller
tenke.
Urolige meg. Jeg hadde allerede begynt å skrive låter for den neste
plata jeg skulle gjøre, de greiene skjer ofte av seg selv. Den plata jeg
nå hadde fått i hodet og kjente følelsen av, skulle høres ut som noe fra
gutteromet. Og det flomma på. Jeg merka det med en gang; når jeg gjorde
hva jeg hadde lyst til å gjøre, så sto kranene oppe.
Jeg ville ikke at låtene mine skulle høres ut som låter spilt av band
med fire gitarister, to på keys, to kall på kor, og slagverk og egen
perkfyr som også kora og spilte banjo, kanskje. Samt, selvfølgelig en
pedal-steel fyr. Hvem har fått meg inn i dette dustekostymet. Det
er ikke min verden, ikke interessant. Jeg hadde ikke lyst til å høres ut
som en bandleder sør i USA i 1975. Jeg vil heller spise fish & chips i
London i 1979. Eller pie and mash, det er også
veldig ok.
Og jeg tror det var den dårlige utsikten var noe som gjorde at
Ryanbanden smuldra opp.
Og da hadde vi jo for mye, for det var jo såpass nivå på det vi
hadde gjort at det ikke var mye som kunne lukes ut.
Derfor foreslo han i bandet med flest doble og triple plater på
samvittigheten at vi skulle sikte på en dobbel.
Og det forslaget likte jeg, det åpna for litt av hvert. Det er
andre regler for en dobbel: snippen er løsere, det er lov å legge
til noe en ikke ville tatt med på en strengt redigert enkel; den
stygge halvsøstra får være med, for det skal være noe
grums på en dobbel – i positiv forstand, det skal være noe som
skiller seg ut, det skal skje noe sprøtt på side tre, og helst
på side to og fire også. Vi snakker ikke bare plate her.
Og en har liksom ikke en skikkelig diskografi før en har gjort en
dobbel.
Noe av det fine med dobbeltalbum, mener jeg, er at det er dobbelt så mye
musikk på et dobbelt som på et enkelt. Av øde øy-platene mine, hvis jeg
hadde fått lov til å pakke ned ti, er halvparten doble. Dette har litt
med selvberging å gjøre, men enda mer med at en dobbel er et tyngre
anslag, en dobbel setter dagsorden; tar deg med inn i en egen verden i
større grad enkle oftest gjør. Men jeg er en låt-mann, ikke en
album-mann. Egentlig. John Lennons singelsamling Shaved Fish
eller ep'en til Betong Hysteria er større her i huset enn Dark Side
Of The Moon, om du skjønner hva jeg mener, selv om jeg selvfølgelig
er glad i Moon også, både Keith og Pink Floyd. Hver enkelt sang
skal stå på egne ben. Men på ei plate skal de også stå sammen, som en
del av noe større, selv om de er individer. Det er vanskelig. Noe som er
enkelt, er å kutte ut sanger. Selvfølgelig kunne vi skjært ned
Ryanbanden til ti spor. Ferdig! Og jeg ville blødd og angra herfra
til kirkegården for at vi ikke heller gjorde en dobbel; at vi tok den
ut, i motsetning til å fisle ut. Og det skal sies at jeg, uansett,
aldri, never ever forever, gir ut noe som er nesten bra nok. Når
sangene har gått gjennom kverna (og gått og gått gjennom kverna) er de
enten knallgode, eller så blir de ikke med. Det finnes ingen M- på
Ryanbanden. Ikke på de andre platene, heller.
Det koster dobbelt så mye å lage og shippe dobbeltalbum som et enkelt,
men inntjeninga er som for et enkelt. Det finnes ikke det plateselskapet
som har oppfordra en artist til å lage et dobbeltalbum. George Martin
mente at Beatles skulle gjøre The Beatles (White Album)
til et enkelt med sju sanger på hver side. Han var en fantastisk
produsent og en fornuftig og musikalsk kar, men her var det en annen som
snakka.
Men vi hadde for lite til at det skulle bli et dobbeltalbum.
– Vi kan godt gjøre et par coverlåter!
Jeg jobba med en norsk tekst til «You can’t put your arms around a
memory» (Johnny Thunders), men hvordan oversetter en You’re just a
bastard kid and you got no name uten at det blir kleint? Jeg foreslo
å gjøre «Stakkars klovn» (Terje Tysland) også – som jeg har hatt min
egen versjon av i mange år – men vi kom aldri så langt. Og jeg foreslo
andre låter, bl. a. «De nære ting». Ble ikke noe av. Jeg gjorde «De nære
ting» med Betty på mange spillinger i 2012, og nå har jeg opplevd å se
voksne mennesker grine når jeg står på en scene.
I fortvilelse, kanskje.
– Eller har du flere?
Kong Nikotin*°
Artig å skrive en tekst og et akkompagnement i denne tradisjonen.
Jeg hadde to melodier, den ene var en plagiat, oppdaga jeg, så valget
var enkelt. Påhenget «Alt jeg bare vil si» er en trudelutt gjort på en
halvtime sammen med Kristin Jensen og Eskild Johansen Næss, the lovely
couple.
Inn i mengden*°
Inn i mengden (Alternativ mix)*°
Jeg var usikker på denne. Er det bare en god tekst? Neida.
«Inn i mengden» smalt på første forsøk. Jeg hørte at Granås var i
fyr og flamme der på venstresia mi, og Sæther trodde det var enda en låt
MB aldri fikk til. Men der tok han feil, den var splitter ny. I studio
overtalte jeg Sæther til å legge litt J Mascis-gitar, sånn for å
understreke hvor skoa trykker, og han spiller Mascis så det griner. Som
vi vet. I alternativmiksen ligger Bents gitartema atskillig høyere enn
på albumutgaven hvor kompgitartemaet er sjef.
Personlig kristen*°
Har alltid hatt lyst til å lage en typisk lennonsk
bluesriff-syngevise à la «I want you (she’s so heavy)», «Well well well»
eller «Going down on love». Eller Pauls «Bip Bop»!
Veldig vanskelig tema å synge om, det tipper fort over til
Tysland-sutring. Og det vil vi jo ikke ha noe av. Men jeg tror den ble
berga på land, føles ok nå. Og det føles veldig ok å ha namedroppa
Uffa-bandet Trass i en sang.
Enda en artig prosess i studio, artig å mikse. Alle kneppene og
ulykkene. Det var veldig vanskelig mye av det; å få det til å virke
ekte. Det teiket vi brukte var rett & riktig i både start og slutt og
var for – vanlig.
Dobbel bunn*¹
Dobbel bunn (edit)*³
https://soundcloud.com/george-mcfly/ryanbanden-dobbel-bunn-radio
Når jeg får en idé til en låt, så spiller jeg den inn på
lydbånd, kassettspiller, memorizer, DAT, 4-spors, handy recorderen min
(jeg elsker deg!) eller noe – det jeg har for hånda – sånn at jeg ikke
skal glemme ideen. I tre tiår har jeg spilt inn snutter og riff og
halvkveda vers og refreng. Har sikkert et tonn bånd, kassetter og filer
liggende. (Nå veier jo ikke filene så mye …)
Å høre gjennom disse er et slit, jeg vet om lite som er så utmattende
som å høre sine egne mislykka, vage skisser. Kassettene kan ha opptil 45
minutter spilletid på hver side og det blir mye nananana og lalalala og
bahomba bahomba. Én side er en jobb i seg selv, og jeg er faktisk sliten
etterpå, selv om det også kan dukke opp artige utgaver av låter som ble
ferdiggjort og utgitt. Men noen ganger kommer jeg over et ubrukt riff
eller ei melodilinje og skjønner hva jeg tenkte på. Her er det noe!
Det er veldig sjelden det skjer. Så var det en dag jeg hørte gjennom en
kassett fra 2002 – med hodet hvilende i tastaturet av utmattelse – da
det dukka opp en hel sang, med tekst og greier: en fiks ferdig sang med
sangmelodi, tre vers og refreng. Ferdig arrangert! Jeg huska låten da
jeg hørte den, men hadde ikke tenkt på den i ett sekund i alle åra etter
at jeg spilte den inn, sannsynligvis fordi jeg syntes den var en
lettvekter. Som den er, men en god en. – Litt skotsk. Teenage Fanclub,
liksom, mente Sæther.
Innspillinga av «Dobbel bunn» er enda et eksempel på at Sæther er en god
produsent. Han dobla la-la-la-refrengene, trykka ned fuzzpedalen min og
laga skrangleband-lyden. Som er perfekt for låta. Hadde jeg produsert
«Dobbel bunn» ville den blitt to og et halvt minutt lang og atskillig
strammere.
Alt jeg bare vil si*°
Er at I love short songs.
Pernille*°
Mr Nelson*°
Instrumentale Pernille*°
http://www.youtube.com/watch?v=pOySPxfbxH4
«Pernille» var den første som ble gjort, og omtrent som den
høres ut på Ryanbanden, side C. Råmiksen hadde en sånn herlig
feel at jeg ville forandre den minst mulig; ville gi den ut i
udestillert utgave. Og den er der, på side C.
Jeg ville melke melodien for alt den var verdt også, selvfølgelig, og
derfor gjorde vi en mer fokusert versjon av den, «Mr Nelson», som er mer
sånn som den var før Sæther arra den til fantastiske langversjonen,
«Pernille». Teksten til «Mr Nelson»: Jeg tok en tur til Steinkjer og så
hvordan det nå er der jeg vokste opp. Bare vannet i elva var det samme,
eller; det var det jo ikke.
Jeg fikk en forventa styver av TONO som ikke ville tillate bruk et
lydkutt fra barne-tv-serien Pernille og Mr Nelson om jeg ikke innhenta
tillatelse fra NRK.
Ja vel, nei. Så,
etter tre-fire telefoner til NRK, kom jeg til riktig rør, men der var
det til gjengjeld svar å få. Det var snakk
om hundre til to hundre kroner for en femten sekunder lang sample brukt
i et opplag på 1000 eksemplarer (puh!), men jeg måtte innhente
tillatelse fra de tre som laga serien også. Gule sider ... Ragne Tangen
– det var hun som hadde stemmen til Pernille – syntes
det var moro, og jeg ble litt satt ut av å høre stemmen hennes sånn rett
i øret. Åsmund Huser var veldig opptatt, men syntes det var helt
greit. Kjell Roar Smidsrød – det var han som hadde handa opp i «Mr
Nelson» – var veldig glad for at noen huska serien og ville bruke en
sample fra den og jeg havna beklageligvis inn i en lang monolog om
jazzgitarister han hadde samarbeida med, både norske og svenske. Han
spurte hva orkesteret het og jeg svarte. – Eh, det … vi heter … Ryanbanden,
og han brølte av latter.
Teksten «Pernille» ble til etter en våt tur på byen. Noen ganger er det
ok å gå motbakkene hjem. Vel hjemme skrev jeg ned noen setninger på en
konvolutt, så vidt leselig, syntes de var utrolig gode og glemte dem. Så
fant jeg
konvolutten i en avisbunke noen dager senere, og …
Jeg var her før deg
og det ser ut som jeg / er her
når du er dratt
Og jeg er her / når du kommer tilbake
tilbake / fra det du har forlatt
Jøss! Noe som ikke betyr noe, men som betyr noe, og som jeg ikke
skjønner noe av, men som jeg skjønner likevel.
Instrumentalversjonen på Inn I Mengden er skikkelig utgave av råmiksen på Ryanbanden.
Måtte jo gjøre den ferdig!
Bra det
finnes flatskjerm*°
Låten er relativt ny og ikke noe tull. Teksten handler om en perifer
venn (nær, men out there).
Fire takes med gitar og vokal –
ferdig! Er ikke så ille til å musisere når jeg bare må. Det ville vært
kjedelig enkelt å legge på trommer, bass, flere gitarer, keys, kor,
perkusjon, enda flere gitarer osv. Så vi gjorde ikke det. Men live med
Ryanbanden hørtes den ut som en Neil Young-låt fra den Chrome Dreams-plata
han aldri ga ut på 70-tallet, uten sammenligning forøvrig. Jepp, jeg har
hatt den på bootleg i tjue år og det er ei knall plate.
Flua****
***
Bent og Kristoffer Lo spilte inn blås til flere av låtene i
øvingslokalet til MP. Noen av arrene deres, de morsomste, var så over
stokk og alle hauger at de var mer som egne låter. «Flua» er en bit som
ble for speisa for «Beist». Tror det var Næss som kom med tittelen.
Etter veldig mye mas fra meg i to år ble vi omsider enige om å
droppe Øyvind Ryan. Det var ingen dramatikk i det, det
var snakk om å bli kvitt «Øyvind Ryan» i bandnavnet, og Sæther kom
kjapt med et nytt: Ryanbanden.
Snahs bror Lorens hadde vært med ei jente hjem en gang i tia, og
han presenterte seg for bestemora i
familien. – Lorens Ryan.
– Rinnan? Nei, sånt skal vi ikke ha i denne familien!
Jeg syntes vi skulle være et band, og ikke en hovedperson med noen som
backa denne, for det var jo ikke sånn det fungerte. Sæther var
bandleder, jeg skrev de fleste låtene, og resten av bandet er så solide
hver for seg og sammen at det er ingen grunn til å kalle seg
backingmusiker. Ikke i dette bandet. Samtidig, når en er den som gir av
seg selv i sanger og tekster – og jeg skriver personlige låter, basert
på virkeligheta – er en tungt følelsesmessig involvert; jeg betrakter
det selvfølgelig som min musikk, gitt ut på mine plater. Jeg er ingen
syngedame. Tvert imot, vil mange, vel noen, hevde.
Torgeir Lund ville gi ut plata på sitt selskap Crispin Glover Records.
– Du vil ikke ha en julesingel også da?
Det jeg
ønsker meg til jul*•
Låt
laga for rundt ti år sia. Hadde aldri turt å vise den fram til noen før
i 2011. Kanskje den mest fjompåt billige teksten jeg noen gang har
skrevet. (Jeg gjorde det med vilje.)
Jeg ville at «Det jeg ønsker meg til jul» skulle høres ut som Lennons
«Instant Karma!», med en god dose Chinn og Chapman-triks. Veggisen
Sæther holdt på «Cold turkey». Det ble vel litt alle deler.
Bahomba-homba-homba.
Juggel*•
https://soundcloud.com/george-mcfly/ryanbanden-juggel
Innspilt i løpet av en time, kanskje en og en halv, og miksa enda
kjappere. (Innspillinga og miksinga av «Det jeg ønsker meg til jul»
trakk i
langdrag og på den tredje dagen var det bare et par-tre timer igjen.)
«Juggel» er en melodi jeg har hatt liggende noen år. Teksten har bestått
av svenske tulleord. Och flickan korr och fickor hemdesbröd,
jag
äter mosjmalad. Tok vel like lang tid å skrive denne teksten som
«Det jeg ønsker meg til jul», men «Juggel» liker jeg. Det ble litt
travelt i oktober da vi fikk denne julesingel-ideen. Granås og Pettersen
kunne ikke komme da vi gjorde sangene, og vi kunne ikke vente på dem.
Granås var i New York med Johnny Love, og Pettersen var ute på tur med
Ida Jenshus.
Jeg har en bunke julesanger liggende, og ikke alt er dårlig. Rart det
der; når lukta av ribbe siver inn fra kjøkkenet og det begynner å bli
fargerikt under treet, da får jeg skrivekick! Nå må alle sette seg
for nå skal vi spise! Ja, ok da, men ... bare vent litt.
I november
slapp vi Synger Julen Inn og fikk masse god respons. Great
booster for miksinga av albumet, som tok til i desember. Sæther og
Brekkås i Brygga, Næss og jeg i Nautilus. Litt flash å holde på i to
studio samtidig. Sæther solgte Pulis en bass (Pål Brekkås er bassisten i
The South) og betalte for ei uke miksetid i Brygga med den bassen. Stopp
litt, tenk!
Halvferdige og helferdige mikser, noen hundre sms’er, ganske lange
mailer (på kveldene og utover natta) ble sendt fram og tilbake og det
var herlig hektisk, rene workshopen. Eller seminar ... camp, eller hva
de nå kaller det i dag når kidsa skal lære seg å skrive sanger og sånn
da.
Bents pling-plong**** ****¹
Sæther fant noen artige saker i Brygga. Balafoner. Ja, det er en
sånne afrikanske greier av tre, med litt skinn og litt metall, og de
lager merkelige og vakre lyder. Noen sekunder av et take ble lagt til i
starten av «Personlig kristen» også.
Og miksinga fortsatte i januar 2012.
Torgeir ville ha Håvard Gjelseth, Crispin Glovers faste mann, til å lage
coveret – han hadde allerede laga et flott cover til Synger Julen Inn
for oss – og det ble hektisk. For hva skulle vi kalle plata? (Se over,
litt over alt.) Valget falt på Kladask. Et godt, men nå lite
brukt trøndersk (?) uttrykk. Men vi var ikke helt sikre og det ble tatt
noen avgjørelser som ble omgjort og avgjort og omgjort igjen, og Håvard
trakk seg.
En måned før plata skulle i trykken. Thanks!
Leiv Aspén kom inn for coverjobben, vi hadde et lite møte, fire av oss,
og så ble coveret som det ble. Releasedato var satt og det ble i
overkant spennende.
Alle
platene ble mastret av Morten Stendahl i Redroom. Noen takter av «Keep
on chooglin’», i et opptak fra
ei øving, ble lagt til helt på slutten av «Feig» for å gi neste
spor «Mnstr Blmstr» litt luft før vi braser inn som full pøbel
på hybelbesøk.
– Skal det
virkelig stå «Produced by The Trønder Twins» på klistremerket på
forsida, spurte skraphandler Lund, med fortvilelse
i stemmen og underskudd i blikket (ja, han har faktisk papir på at
han er skraphandler, den eneste i Trondheim!), – vi skal
selge denne plata i Oslo også!
– Ok, vi gjemmer det bort på baksida da.
For vi måtte jo kalle oss twins et-eller-anna. Og vi ga opp å finne et
navn til albumet, det ble bare Ryanbanden.
Masse gode
kritikker – Yatzy i femmere – og plenty god feedback, og vi ble kvitt
vinylen. Vi hadde slippkonsert i Lobbyen på Verkstedshallen på
Svartlamon i Trondheim. Rimelig godt besøkt. Men jeg blir enda forundra når jeg
hører hvor dårlig jeg synger på den gigen. Jeg hadde en forkjølelse på
gang og håpa for harde livet at den skulle holde seg i ro til neste dag,
men jeg tror den slo inn akkurat da vi starta, for under soundchecken
var stemmeprakten upåklagelig.
Så gikk det
sånn at noen ting ble remiksa, og dessuten var det enda noen godbiter
verdt å vise fram: Inn i Mengden. På en lekker gul titommers
vinyl, i et vakkert blått og sort cover, men ikke utgitt på cd og ikke
distribuert på nett. Ingenting skal være uprøvd. Jeg elsker å remikse og
fikse på ting, gjøre om, sjekke om det ligger en ubrukt bra gitar der
osv. Det blir ikke alltid bedre enn den opprinnelige miksen, men det er
alltid artig.
Sæther ordna det sånn at jeg fikk Trondheims beste band i fanget, og
masse arbeid ble lagt ned av flinke folk som ikke krevde
annet enn noen rosinboller og litt kaffe for jobben. Jeg fikk spilt inn
dobbelt så mye, eller mer, enn jeg ville klart å få til i studio
uten dette bandet og jeg hadde det jevnt moro stort sett hele tia.
Lærte mye også.
Så bumpa jeg borti Betty Stjernen og vi to gjorde mange spillinger utover
høsten og vinteren 2012. Ikke mange så den komme,
ikke jeg heller, men det var en nyttig erfaring. Lærte mye her også.
Vi skrev litt også, samtidig som jeg begynte på den rare, rare plata i
Nautilus og hjemme. Og Betty overtalte meg til å bli med på noe jeg
aldri hadde sett for meg at jeg skulle plante de myke tøflene mine i:
kirketurné. Glade jul og greier. Jeg fikk jabba og spilt med Børge
Pedersen, Bjørn Røstad og selveste Elias Akselsen. En verden jeg visste
lite om og gjett om jeg lærte ett og anna.
Så har jeg petta litt på opptakene vi gjorde i Larsville i 2009, remiksa
og triksa litt Ryanbanden, fortsatt på den rare plata, og jaggu blir
det ei enda ei plate med tid og stunder. Dødstreit, men ikke
vanlig, innenfor en sjanger jeg har digga i medvind som stiv kuling
siden 1977. Noe studio med Monster Blomster er det også blitt. Og der er
vi i dag.
Livet er
vakkert. Og alt for kort. Ei plate er ikke fort gjort.
...
Fem år senere
Og da du trodde alt var over, så begynner det faen meg på nytt.
Først ga vi
ut Ryanbanden i ny pvc-gaveinnpakning og med cd og en bonus 7-tommer, og
i dag, den 5. oktober 2017, ligger Ryanbanden ute på nettspillerne
igjen, litt pirka i og litt snudd og venda på.
Ryanbanden: Ryanbanden (2017 digital versjon)
1.
Engangsidyll
2. Monster Blomster
3. Dobbel bunn
4. Ingen irriterer meg mindre enn deg
5. Inn i mengden [alternativ mix 2]
6. Liker ikke tonen din
7. Luremus
8. Mnstr Blmstr
9. Beist [2013-remix utgave]
10. Mandolin, ikke banjo
11. Jævla ungjævla
12. Mr Nelson
13. Feig [4:39 lang utgave]
14.
Personlig kristen
15. Pernille
16. Bra det finnes flatskjerm
17. Kong Nikotin
18.
Line Lee
19. Skjenk
20. Gamle flamma varmer dårlig
21. Endelig
[og
det er småforandringer du neppe legger merke til litt over alt her]
|
Diskografi
Synger Julen
Inn
7",
november 2011
Side 1
Det jeg ønsker meg til jul 3:22
Side A
Juggel 3:11
Dobbel bunn
Digitalsingel, februar 2012
1. Dobbel bunn (Singel edit) 3:30
Ryanbanden
2LP og 2CD, mars 2012
Side A
1.
Monster
Blomster 2:45
2.
Dobbel
bunn 3:33
3.
Inn i
mengden 3:34
4.
(Ingen
irriterer meg) mindre enn deg 4:06
5. Line Lee 3:28
6.
Engangsidyll 3:31
Side B
1.
Beist
4:08
2.
Mandolin, ikke banjo 2:41
3.
Jævla
ungjævla 2:28
4.
Mr
Nelson 3:29
5.
Feig
3:57
6.
Mnstr
Blmstr 2:27
Side C
1.
Personlig kristen 4:52
2.
Pernille 5:05
3.
Bra det
finnes flatskjerm 3:00
4.
Kong
Nikotin 6:36
Side D
1.
Liker
ikke tonen din 3:42
2.
Luremus
2:41
3.
Skjenk
5:29
4.
Gamle
flamma varmer dårlig 3:55
5.
Endelig
4:48
Ryanbanden
Digitalutgave: Enkel (21 spor!),
med «Mandolin, ikke banjo» i en 2:37 lang utgave.
Tatt av nett 2014
Sorgenfrie Øyeblikk Vol 1
Diverse artister-CD, juli 2012
Spor 19. Ryanbanden: Jævla ungjævla 2:28
Mandolin, ikke banjo
Digitalsingel, juli 2012
1. Mandolin, ikke banjo
(Digisingelversjonmix, ikke edit) 2:46
Inn I Mengden
10",
desember 2012
Side A
1. Da muren falt 4:19
2. Mandolin, ikke banjo (Alternativ mix) 2:46
3. Inn i mengden (Alternativ mix) 3:08
4. Bents pling-plong 0:50
Side 1
1. Luremus (Alternativ mix) 2:33
2. Skjenk (Alternativ master) 5:30
3. Instrumentale Pernille 4:42
Ryanbanden
Nyutgivelse, 2lp + 2cd, september 2017
+ 7":
A
Da Muren falt 4:19
B
Balladen om en bedriten skillingsvise 4:33
Ryanbanden
Digital 2017-utgave
Miksa av:
Ryan og Næss i Nautilus°
Sæther og Brekkås i Brygga¹
Sæther og Brekkås i Brygga,
og jokka på av Ryan og Brekkås i Brygga²
Sæther og Brekkås, og jokka på av Ryan og Næss i Nautilus³
Sæther,
Ryan og Næss i Nautilus•
Skrevet av:
Ryan*
Holm**
Thåström-Hägglund/Ryan***
Sæther-Ryan****
Hulbækdal**** *
Holm-Ryan**** **
Sæther-Lo**** ***
Sæther****
****
Jo, det er en
banjo
Ryans oppsett,
januar 2011:
Øyvind Ryan & OG: «Å?»
1.
engangsidyll
2. det er noe som foregår
3. mindre enn deg
4. gamle flamma varmer dårlig
5. feig
6.
luremus
7. liker ikke tonen din
8. monster blomster igjen
9. det var ikke meg, det var du
10. samme som du
11. jævla ungjævla
Sæthers oppsett, januar
2011:
«Det er noe som foregår»
= «Beist». «Monster Blomster» er her i utgaven som heter «Monster
Blomster igjen». «Samme som du» = «Mandolin, ikke banjo». «Presten» =
«(Ingen irriterer meg) mindre enn deg». «Snørronga» = «Gamle flamma
varmer dårlig». «Glory glory» = «Liker ikke tonen din»
Dora Gammeldanslag,
her ved tre av dem
Foto: Bjørn-Erik
Langvann, Ane Aspén, Audun Kvam, Kenneth Staurset Fåne, Torgeir Lund,
Ryanbanden og ukjent
|